Followers

Sunday 12 August 2012

BISKUT SUSU

Biskut ni dah lama saya tengok resipinya di myresipi.com. Cuma tahun ni berkesempatan nak buat. Lucunya masa buat saya tak terfikir yang resipi ni ada baiking powder. Mulanya saya buat bulat kecil lama2 saya buat bulat sebesar guli. Sekali masuk dalam oven terkejut beruk makkkk..dah macam kuih apam dah. Takpelah untuk family makan bukan untuk jual. Tapi rasanya memang sedap walaupun saya bukan peminat susu.
Kalau nak tengok resipi asalnya klik disini. Saya buat 2 adunan.

BISKUT SUSU
Bahan2nya:
500gm Tepung Jagung
1 tin Susu Pekat (normal size)
2 sudu kecil Baiking Powder
Sedikit mentega untuk menguli
Pewarna Biru & Kuning
Gula manik sebagai hiasan
Papercup secukupnya

Cara Membuatnya:
Campurkan tepung jagung, baiking powder dan susu. Ramas sehingga menjadi seperti serbuk roti. Masukkan sedikit mentega dan uli sehingga menjadi doh.
Asingkan kepada 2 bahagian dan warnakan satu bahagian biru dansatu bahagian kuning.
Cubit sedikit adunan biru dan campurkan dengan sedikit adunan kuning. Bulatkan sebesar guli. Celupkan kedalam manik gula dan masukkan kedalam papercup.
Bakar selama 15minit dalam kepanasan 180C.

No comments:

Post a Comment