Followers

Thursday 16 August 2012

KACANG RUGGED...Haaa??? Rugged kerr???

Entahlah dari mana datang nama ni tapi resipi ni dah terlalu lama saya belajar dan sebelum ni hampir setiap tahun saya buat tapi beberapa tahun kebelakangan ni entah kenapa tak pernah buat. Tahun ni tergerak hati nak buat pulak.
Resipi ni saya belajar dari jiran aka kawan aka guru sejarah saya semasa tingkatan 1. Kak Zai namanya. Beliau ni jiran saya semasa saya tinggal di Balai Polis Kampung Baru Buntong, Ipoh dulu.Seusia 13 tahun saya dah berminat mempelajari resipi-resipi dari jiran dan teman. Alhamdulillah resipi yang mudah dan cepat ni hendak saya panjangkan kepada teman2 semua.



KACANG RUGGED
Bahan2nya:
1kg Kacang Tanah
*2 biji Telur
*1 labu Bawang Putih
*1 sudu kecil Serbuk Jintan Manis
*1 sudu kecil Serbuk Jintan Putih
*1 sudu kecil Serbuk Ketumbar
*Garam dan gula secukupnya
*Lada Putih & Lada Hitam secukupnya
Tepung Gandum secukupnya
Minyak untuk menggoreng (deep fried)
Blend bahan2 yang bertanda * hingga sebati

Cara Membuatnya:
Campurkan bahan yang telah di blend kedalam kacang. Gaul rata.Masukkan tepung sedikit demi sedikit sehingga telur dan tepung menyaluti kacang.Jangan terlalu banyak tepung cukuplah sekadar menyaluti kacang dan telur kering.
Panaskan minyak dan goreng dengan api yang perlahan agar kacang masak dengan baik dan tepung tidak hangus atau masak mengejut.
Bila kacang berwarna keperang perangan angkat dan toskan minyak. Pastikan benar2 sejuk dan simpan dalam bekas kedap udara.
Bila masukkan garam dan gula pastikan rasanya sedikit masin dan manis kerana bila dicampur dengan tepung rasa masin & manisnya akan berkurangan.


No comments:

Post a Comment