Followers

Thursday 28 June 2012

KETAM MASAK CABAI ;)

Haa..tu bahasa melayu utara nya. Kalau bahasa Inggeris Chili Crab @ Ketam Bercili. Kalau orang utara kan panggil cili, cabai. Macam Cabai melaka (cili padi)...tak lah beza sangat kan. Oklah kita bukan nak cerita pasal Cabai @ Cili tapi kita nak cerita pasal Chili Crab @ Ketam Bercili @ Ketam Masak Cabai tadi.

Hari ni paginya ke NSK Kuchai Lama tapi takde apa yang menarik selera untuk dibeli. Petangnya ke Jusco Maluri. Hari ni ada Member Card Day (27 & 28 Julai)..harap2 adalah yang murah boleh dibawa balik. Sampai je parking as usual lah..ya amat payah kalau sales ni. Dekat 45minit juga baru dapat parking. Masuk je, niat yang pertama nak tengok apa lauk yang murah. Tapi disebabkan saya ni pengunjung tegar Jusco Maluri (seminggu 2-3 kali kesana) so pada saya apa yang dikatakan "sales" tu cuma pada nama je. Memang adalah yang sedikit murah tapi bukan sangat murah.

Macam kasut wanita, selalu saya kesana harga hari ni dengan hari2 sebelumnya sama je. Yang ok sikit bila diaorang buat "Happy Hour" tapi selalunya barang2 happy hour ni "kurenggg" sikit. Cuba buat handbag Bonia ke, Alain Delon ke, Carlo Rino ke up to 70% haa..barulah sales. Ada handbag bonia sales 70% tapi harga asalnya RM600.00 keatas...haaa macamana tu?

Macam hari ni langsir (lupa brand apa) 3 panel RM38 dan 2 panel RM30..wahhh berebut orang. Teruja jugalah saya sebab kainnya ok. Tapi bila saya pusing belakang tempat sales tu, Jusco Brand langsir 3panel RM59.90 less 50% = (30 lah lebih kurang). Amacam??? Tu lah kenalah kita fikir sebelum membeli...
Tapi kesudahanya apa yang saya beli?? Saya beli kedua2 langsir tu..Brand Jusco saya beli sebab murah & brand lagi satu tu sebab saya nak warna tu...HAHAHAHAHAHA...

Ok back to our recipe...jomlah layannnn

Ketam Masak Cabai...Aku cabai budak ni kang..hahahahah

KETAM MASAK CABAI / CHILI CRAB
Bahan2nya:
3 ekor Ketam - bersihkan dan potong 2
3 ulas Bawang Putih - dicincang halus
2 inci Halia - dicincanghalus
2 1/2 sudu besar Cili Boh
2 sudu besar Sos Cili
1 sudu besar Sos Tiram
1 sudu besar Sos Ikan
2 biji Telur - dipukul sedikit
Air secukupnya
Secubit Serbuk Secukup Rasa
Sebiji Bawang Besar - dihiris
Minyak secukupnya

Cara Membuatnya:
Panaskan minyak goreng ketam separuh masak dan ketepikan seketika.
Ketam yang digoreng separuh masak
Gunakan minyak yang sama untuk menumis bawang putih & halia. Bila dah naik bau masukkan cili boh dan sos cili. Masak sehingga cili garing, masukkan air. Jangan terlalu banyak sebab kita nak ianya pekat sikit. Masukkan sos tiram, sos ikan & serbuk secukup rasa. Rasa perasanya..dah ok masukkan ketam dan bawang besar. Masak seketika. Bila ketam dah masak masukkan telur dan kacau dengan api besar. Kaup balik seketika je kemudian angkat dan hidangkan..

*Kalau suka pedas tambahkan cilinya.

Saya makan dengan Sayur Kangkung Goreng..
Alahaiii..Kangkung tak payah resipi erkkk...

No comments:

Post a Comment