Followers

Sunday 6 May 2012

Sup Ayam Simple Ya Amattt & "Gu"nya...

Fuhhhh...amacam title macam tu? Haaa ni lah menu hari Sabtu sempena dengan cuti umum Hari Wesak (eh..eh..ada kena mengena ke?). Rasa macam nak hirup sup je. Sebenarnya dalam kepala ni dok fikir nak buat sambal tumis udang tapi masa yang sama nak hirup sup. At last buat sup jugak. Simple je sup nya. Dengan takde daun sup nya..tibai je lahhh..ditambah pulak dengan "Gu"nya...fuhhh kecur air liur dibuatnya..
Sup Ayam Simple Ya Amattt...
Sup Ayam Simple Ya Amatttt

Bahan2nya:
3 ketul Ayam - dipotong kecil (Saya guna 2 kepak dan 2 peha)
Bahan untuk dimesin halus:
2 inci Halia
1 biji Bawang Besar
4 ulas Bawang Putih

1 bungkus Sup Bunjut Adabi
4 cawan Air
1 batang Lobak Merah - potong ikut selera masing2
Garam secukup rasa
1 kiub Pati Ayam Knorr

Cara Membuatnya:
Masukkan semua bahan ke dalam periuk kecuali kiub ayam dan garam. Masak sehingga mendidih dan sehingga ayam dan lobak merah lembut. Masukkan garam dan kiub ayam. Biar mendidih. Siap... Boleh taburkan bawang goreng & daun sup semasa dihidangkan. Saya takde daun sup tapi sedap juga. Rasa manis dari bawang, ayam dan lobak merah tadi memang rasa yang asli. Tak percaya buatlah..

Dan saya makan dengan ini.....
Sambal Belacan Cili Api, Timun dan Ikan Tenggiri Masam
Saya kalau sup lebih suka guna yang tulang2 dan isi yang lembut. Saya tak suka kalau isi dada rasa keras je. Dan Harith pulak masak rebung..saya ni tak makan rebung. Pilih rebung pun tak pandai apatah lagi nak masak. So Harith masak rebung style dia lah....
Rebung Goreng Cili Kering
Rebung Goreng Cili

Bahan2nya:
2 batang rebung kuning - dihiris halus
2 ulas Bawang Putih - dicincang halus
2-3 batang Cili Kering - dipotong kecil atau dimesin kasar
1/2 sudu besar Sos Tiram
1/2 sudu besar Sos Ikan
Sedikit minyak untuk menumis
Garam jika perlu

Cara Membuatnya:
Panaskan minyak. Tumis bawang putihh hingga naik bau. Masukkan cili kering. Goreng sehingga cili sedikit garing. Masukkan rebung. Kacau rata. Masukkan sos tiram & sos ikan. Jika kurang masin bolehlah masukkan garam sedikit. Masak kering dan sehingga rebung masak. Angkat dan hidangkan..

No comments:

Post a Comment