Followers

Friday 20 April 2012

Mee Udang Versi "Segera"

Haaa.. kalau dengar perkataan segera janganlah fikirkan mee segera "Ho liau" tu pulak. Sebenarnya saya ni suka sangat tengok makanan yang cina buat. Kadang2 tu terfikir macamana diaorang goreng mee ke bihun ke nampak cantik je. Kalau buat mee kari ke mee udang ke nampak rasa macam nak makan je (tapi tak lah sampai terliur tengok diaorang makan benda yang terlarang tu pulakkannn). Cuma saya ni tak kira rancangan masakan apa, atau rancangan apa saja yang melibatkan makanan saya suka tengok (tapi tak pandai2 jugakkkk). Kalau masakan cina ke, western ke kalau diaorang masuk yang tak halal tu kita ubahkan lah jadi halal. Mama selalu pesan, "kalau satu hari nanti korang mengandung, jangan sesekali teringin nak makan makanan cina. Kalau teringin pun masak sendiri."
So sebabkan teringin nak makan mee udang, saya pun cari2 lah di laman blog masakan yang kerap saya layari. Bila saja saya buka Myresipi.com terus saya dapat resipi ni. Tapi maaflah sebab saya menderhaka sedikit resipinya sebab saya tak mampu nak buat kuahnya tu..dah lapar sangat. Kalau tunggu buat kuahnya rasa tak sempat pulak. dah tu kalau buat macam ikut resipi tu mesti terjadi banyak...sapa pulak nak makan kannn.. Tapi kalau nak tahu resipi asalnya silalah ke sini.

Mee Udang Versi Segera (untuk sepinggan jerr)
Bahan2nya:
2 ulas Bawang Putih - dimesin halus
1/2 biji Bawang Merah Besar - dimesin halus
1/2 inci Halia - dimesin halus
6 ekor Udang bersaiz XXL - lagi besar & banyak lagi bagus
1 sudu besar Cili Giling - kalau nak pedas tambah lagi
Mee Kuning & Bihun - saya suka campur baru sedap
Kangkung atau Sawi
Taugeh
Sedikit Kiub Pati ayam Knorr
Garam & Gula secukup rasa
Air secukupnya (untuk kuah, ikut keperluan)
Bawang Goreng
Minyak untuk menumis

Cara Membuatnya:
Panaskan minyak. Tumis bahan2 yang telah dimesin tadi sehingga garing dan naik bau. Masukkan udang dan masak sehingga separuh masak. Masukkan cili giling. Masukkan sedikit air untuk memasakkan cili tadi. Bila cili mula pecah minyak masukkan air secukupnya untuk kuah. Biarkan mendidih. Masukkan kiub pati ayam, garam & gula secukupnya. Kemudian masukkan sayur, mee/bihun dan taugeh. Masak seketika dan bolehlah dihidangkan dengan menabur bawang goreng sebagai hiasan dan sebagai penambah perasa.

* Kalau dah pernah rasa mee udang mesti tahu macamana nak cukupkan perasanya kan..Mee udang ni ada sedikit manis dan selalunya manis tu datang dari udang tu sendiri. Gula tu hanya sebagai penambah saja. Lagi banyak udang yang kita letak lagi sedapppp..cubalah..


No comments:

Post a Comment