Followers

Wednesday 26 December 2012

KEK KUKUS ASAM MANIS

Bila buka blog masakan Masam Manis terjatuh cinta lah pulak dengan resipi beliau, Kek Kukus Asam Manis tu. Apa lagi dah terjatuh cinta maka terbuatlah..hehehehe.. Akak follow 100% resepinya dan alhamdulillah menjadi dan sedap gebusss gituuu...
Kalau nak tengok resepi blog asal nya bolehlah DISINI.
 
 
KEK KUKUS ASAM MANIS
Bahan2nya:
325gm Mentega
250gm Gula Castor
300gm Tepung Naik Sendiri
6 biji Telur (Akak guna gred B)
1 sudu kecil Esen Vanilla
100gm Asam Manis - potong kecil2
 
Cara Membuatnya:
Panaskan periuk kukus. Akak balut tutup periuk dengan kain. Boleh juga balut acuan dengan foil untuk mengelakkan air wap menitik atas kek.
 
Pukul mentega dengan gula hingga kembang. Masuk kan telur satu persatu dan pukul lagi. Masukkan esen vanilla. Akhir sekali masukkan tepung dan asam. Bila adunan dah sebati masukkan kedalam loyang yang telah digris dengan mentega dan dilapik dengan kertas.
Kukus selama 1jam atau sehingga kek masak. Sejukkan dan bolehlah dihidangkan..
Inilah rupanya Asam Manis tu. Kat Tesco pun ada yang timbang punya. Size besar sikit..
 
Sumber En Google
Kebetulan nak menjengah anak buah, birthday diaorang pulak 2-2 bulan Disember. Saja lah bawa suka2.
* Abaikan kek kecik yang aada atas tu. Sebab nak bagi diaorang happy kitaorang beli kek kecik yang ada angry bird & letak atas kek asam manis tu...hehehehe..

*Akak nak ucapkan terima kasih kepada blogger2 masakan yang tidak jemu2 menyumbang dan berkongsi resepi. Semoga Allah membalas jasa baik anda semua dan menambahkan lagi ilmu kalian. Semoga kalian semua tabah dan jangan berputus asa walaupun ada segelintir pihak yang tak bertanggungjawab mencuri gambar kalian dan mengaku resepi anda sebagai hak mereka.
 


No comments:

Post a Comment