Followers

Tuesday 27 November 2012

MENU SIAP DALAM 40 MINIT..CAYALAHHH

Amacam tajuk entry macam tu,ok tak? Actually kalau saya di dapur saya lebih senang kalau buat sendiri. Cepat dan tak terganggu. Cadangnya nak masak lain tapi bila masuk je ke dapur tup..tup.. lain jadinya. Nampak terung bulat yang masih berbaki dari kari telur ikan hari tu terus potong dan jadilah menu dibawah.
 
Lepas tu terpandang kentang dan daging yang dah siap dipotong kecil dalam segenggam..haaa "gu" dengan kari daginglah terung tu nampaknya. Tapi yang pasti terung tu kena bagi pedas sikit sebab malas nak buat sambal belacan. Biasanya kalau masak kari ni ada sambal belacan & ulam2an baru ngam. Tambah pulak ikan goreng ke ikan masin ke...hmmm.
 
Ikan masin ada tapi malas nak goreng sebab takut tak boleh berhenti makan nanti. Akhirnya cukuplah sekadar Kari Daging dengan Kentang, Sambal Goreng Pedas Terung Bulat dengan Udang Kering. Jadilah untuk orang seperti saya yang tangan hanya recovered 60% dari tangan asal dulu..dah kira ok sangat2 lah kan boleh masak macam ni...(wahhh!! jangan bangga diri hasnie ;) )
 
Percaya atau tidak dalam 40minit semuanya siap termasuklah kemas dapur. Habit saya bila tutup je api, dapur pun kemas. Kalau masak dan semua perkakas letak ke tepi dulu lepas masak baru nak kemas memang saya tak berkenan. Barang2 basah biasanya seperti ikan, daging, ayam, seafood dan sebagainya, balik je dari pasar saya akan terus bersihkan dan masuk dalm bekas siap2. Bila nak masak keluarkan saja dan defrost. Bawang mesin(bawang putih, bawang merah & halia) pun biasanya saya standby stok. Sebab tu bila nak masak menu ni tadi masuk je dapur 2 dapur sekali jalan sambil buat preparation dan kemas. Cukuplah membebel dulu...bukan apa tulis ni supaya kalau ada anak cucu baca blog ni nanti bolehlah diambil sebagai pengajaran.. 
 
Sambal Goreng Pedas Terung Bulat dengan Udang Kering (panjangnya nama..)
SAMBAL GORENG PEDAS TERUNG BULAT DENGAN UDANG KERING
Bahan2nya:
1 biji Terung Bulat - potong wedges
*15 - 20 ekor Udang Kering - direndam supaya kembang
*3 ulas Bawang Putih
*5 biji Cili Padi
Tumbuk kasar bahan bertanda *
3 sudu besar Cili Boh
Serbuk Maggi Secukup Rasa
Minyak secukupnya
 
Cara Membuatnya:
Panaskan minyak dalam 2 senduk. Goreng terung seketika biar separuh masak kemudian angkat dan ketepikan. Keluarkan minyak yang berlebihan cuma tinggalkan dalam 3 sudu besar didalam kuali. Tumis bahan tumbuk sehingga garing. Masukkan cili boh dan goreng sehingga cili masak dan garing. Masukkan perasa secukupnya dan diikuti dengan terung. Kacau rata dan masak sehingga terung masak sepenuhnya tapi jangan sampai hancur.
Saya tak masukkan air sebab saya nak sambal kering dan saya tak suka masukkan gula. Kalau korang nak manis sikit boleh lah letak secubit.
 
KARI DAGING DENGAN KENTANG
KARI DAGING DENGAN KENTANG
Bahan2nya:
200gm Daging - dipotong kecil
2 biji Kentang - potong ikut selera
1 peket kecil Serbuk Kari Daging Babas - bancuh dengan air sikit
2 tangkai daun kari
1 batang Kulit Kayu Manis
1 kuntum Bunga Lawang
3 sudu besar Santan Pekat
1 sudu besar Kerisik
2 inci halia, 2 ulas Bawang Putih & 1 biji Bawang Merah besar - dikisar halus
Minyak untuk menumis
1 1/2 cawan air
Garam secukup rasa
 
Cara Membuatnya:
Panaskan minyak. Tumis kulit kayu manis dan bunga lawang seketika kemudian masukkan bahan yang dikisar sehingga naik bau dan kekuningan. Masukkan daun kari kacau seketika kemudian masukkan rempah dan masak sehingga pecah minyak.
Kemudian masukkan air, kentang dan daging dan tutup periuk sebentar sehingga daging masak dan kentang empuk. Masukkan santan dan kerisik. Boleh tambah air jika terlalu pekat. Masukkan garam secukupnya dan boleh lah dihidangkan.
 


No comments:

Post a Comment