Followers

Wednesday 13 June 2012

RENDANG ASAM IKAN TENGGIRI

Ikan merupakan salah satu sumber protein yang penting buat manusia. Untuk mengetahui mengenai khasiat ikan, apakata singgah  disini. Saya nampak info di blog ni agak menarik untuk dikongsi bersama.
Kalau di belah utara semenanjung kita panggil rendang tu macam goreng lah. Kalau di KL ni orang panggil ikan tenggiri masak asam atau goreng asam kot...hehehe. Kalau sesiapa yang tak tahu macamana rupa ikan tenggiri..ni gambar dari En Google


Saya dengan Harith ni kalau makan gemar sangat yang cepat dan ringkas. Nak masak simple tapi biar sedap. Terutamanya masak rendang asam ni memang favourite. Apatah lagi kalau arwah bapak & mama yang masak...hmmm "the best". Masakannya ya amatttt simple..tak caya? Jom cuba resipi ni..
Rendang Asam Ikan Tenggiri
Rendang Asam Ikan Tenggiri
4 ketul Isi Ikan Tenggiri - digaul garam kunyit & digoreng
Bahan Tumis:
3 ulas Bawang Putih - dicincang halus
2 inci Halia - dihiris nipis
1 labu Bawang Besar Merah - dihiris
Minyak untuk menumis (lagi baik pakai minyak goreng ikan tadi)
Air Asam Jawa secukupnya
Garam secukupnya
1 biji Cili Merah - dihiris serong
4 biji Cili Padi - dipotong jangan putus (jika suka)

Cara Membuatnya:
Panaskan minyak. Tumis bahan2 tumis sehngga kekuningan dan naik bau. Masukkan air asam jawa. Bila air mendidih masukkan ikan yang telah digoreng tadi. Masak sehingga pekat. Ikaut selera kalau nak berkuah banyakkan sikit air asamnya. Kemudian masukkan garam..jaga2 sebab ikan dah ada garam begitu juga dengan minyak ikan untuk menumis tadi. Last sekali masukkan cili merah dan cili padi yang telah dipotong tadi.
* Saya suka masakan ni biar pekat baru sedap..kalau ada daun sup lagi sedap.

1 comment:

  1. Sedap sgt masak asam ni walaupun simple, tapi boleh bertambah nasi. Kalau mcm mak saya, dia tumis dgn sikit jintan manis masa tumis. Lain org lain caranya ya dak :)

    ReplyDelete