Followers

Monday 18 June 2012

NASI GORENG PEGAGA & KHASIATNYA

Haaa..pernah makan pegaga? Biasanya orang2 lama yang gemar makan ulam2an ni. Rasanya sedikit pahit tapi sedap dimakan begitu saja sebagai ulam dan dicicah dengan sambal belacan. Ataupun ada juga yang baut masak lemak cili padi dengan udang dan sebagainya. Tak ketinggalan juga yang gemar jadikan jus...hmmm sedap.
Yang lebih penting Ulam Pegaga ini banyak khasiatnya. Diantaranya ia baik untuk mengurangkan tekanan darah tinggi, ubat kencing manis, mengecilkan peranakkan dan banyak lagi. Jom kita tengok apa lagi kelebihan Daun Pegaga ni errkk..
Inilah rupa pokok pegaga..
Pegaga atau nama saintifiknya centella asiatica/hydocotyle asiatica ialah sejenis ulaman popular orang melayu. Sejenis tumbuhan menjalar yang tumbuh pada tanah yang agak lembab seperti kebun, ladang, tepi jalan dan batas sawah. Ia pada asalnya dimakan sebagai ulam untuk menambahkan selera makan kerana daunnya yang wangi dan manis. Ia mudah tumbuh dikawasan tanah yang subur, agak lembab dan bersaliran baik. Ia membiak melalui pecahan anak. Tumbuhan yang kecil ini besar khasiatnya. Ia kaya dengan vitamin A dan C serta zat besi, sering dijadikan sayur-sayuran ‘rasmi’ untuk wanita ketika berpantang.

Kajian yang dilakukan pada 1949, mendapati pegaga mujarab untuk mengubati penyakit kusta dan ulser kerana ciri-ciri antibakteria yang ada padanya. Penyelidikan seterusnya yang dijalankan sekitar tahun 1950-an pula mendapati pegaga amat baik untuk menyembuhkan luka, kudis serta mengubati kerengsaan kulit. Sebagai 'makanan menjana kecerdasan otak', herba ini amat mujarab untuk memperbaiki fungsi minda seperti meningkatkan daya ingatan dan penumpuan fikiran.

Pegaga juga mengandungi banyak sebatian kimia dan bioaktiviti yang terbukti mengandungi ciri-ciri antibakteria, antipasma, antiinflamasi, hipotensif dan insektisid. Dalam bidang perubatan tradisi, ia digunakan sebagai agen anti alergi, anti kanser, anti disenteri, peransang pembuangan urin, hipotensif, stimulan, tonik, menyejukkan badan, mengeluarkan batu karang, penawar kencing berdarah, kusta, gonorea,luka, kudis, dan sakit kerongkong. Pegaga juga anti-infeksi, antiracun, penurun panas, melawaskan pembuangan air kencing, antilepra dan anti sifilis.

Selain itu pegaga juga dikatakan mengandungi asiaticoside, thankuniside, isothankuniside, madecassoside, brahmoside, brahmic acid, brahminoside, madasiatic acid, meso-inositol, centelloside, carotenoids, hydrocotylin, vellarine, tanin serta garam mineral seperti kalium, natrium, magnesium, kalsium dan besi. Diduga glikosida triterpenoida yang disebut asiaticoside merupakan antilepra dan penyembuh luka yang sangat luar biasa. Zat vellarine yang ada memberikan rasa pahit.

Pegaga dapat mengurangkan tekanan darah tinggi, mencegah nyanyuk, melambatkan proses penuaan dan menolong badan dari bahan toksid. Kebelakangan ini pegaga banyak digunakan di barat sebagai tonik saraf untuk merehatkan dan menambahkan ingatan. Di India bagaimanapun ia juga banyak digunakan untuk mengatasi masalah kulit.

Di timur pula, pegaga juga digunakan untuk mengatasi masalah seperti kemurungan yang mungkin disebabkan oleh masalah fizikal. Kajian terbaru menunjukkan pegaga menunjukkan kesan positif terhadap sistem pengaliran darah dengan menguatkan salur darah dan kapilari. Ia telah menunjukkan kesan yang memberangsangkan bila digunakan untuk merawat kejang kaki, bengkak kaki dan masalah kaki terasa berat dan kebas.

Daun pegaga berfungsi sebagai astrigensia dan tonikum. Pegaga juga digunakan untuk
revitalisasi tubuh dan otak yang lemah serta untuk kesuburan wanita.

Kesimpulannya pegaga sesuai untuk penyakit berikut :

1.Pembengkakan Hati
2. Demam, Campak
3. Sakit Tekak, Batuk Kering,
4. Asma, Brokitis, Pleuritis
5. Radang Mata Merah
6. Keputihan
7. Tekanan Darah Tinggi
8. Sakit Perut, Disentri, Cacing, Buasir
9.Tidak Selera Makan, Sakit Perut, Disentri, Cacing, Buasir
10. Keracunan Makanan
11. Batuk Darah, Muntah Darah
12. Busung, bisul
13. Infeksi Saluran Kencing (kencing kotor)
14. merangsang otak – kuat daya ingatan (mencegah nyanyuk)
15. melambatkan proses penuaan


Banyak lagi info2 mengenai pegaga ni. Kalau nak tahu lebih lanjut boleh ke http://tip-untuk-semua.blogspot.com
Salah satu resipi ciptaan saya menggunakan pegaga ialah:


Nasi Goreng Pegaga
Bahan2nya:
1 mangkuk Nasi Putih
2 ulas Bawang Putih - dicincang halus
2 biji Cili Padi Kampung - dihiris
Segenggam Daun Pegaga - dicuci dan dipotong sedikit
1 sudu besar Sos Tiram
1/2 sudu kecil Serbuk Lada Putih
1/2 sudu kecil Serbuk Secukup Rasa Maggi
1/2 sudu kecil Kicap Kipas Udang (Manis)
1 sudu besar Minyak - untuk menumis
1 sudu besar Air

Cara Membuatnya:
Panaskan minyak. tumis bawng putih sehingga kekuningan kemudian masukkan cili padi. Masukkan sos tiram dan air dan diikuti dengan serbuk lada, serbuk secukup rasa dan kicap. Masak seketika kemudian masukkan daun pegaga dan diikuti dengan nasi putih. Goreng nasi sehingga semuanya sebati angkat dan hidangkan.
Sebab saya tak suka masukkan ayam atau apa2 rencah dalam nasi goreng saya, jadi saya goreng Drummet Ayamas untuk dimakan bersama...
Nasi Goreng Pegaga

No comments:

Post a Comment