Followers

Tuesday 26 June 2012

BUBUR KACANG DURIAN

Semenjak minggu lepas saya terasa teringin sangat nak makan bubur kacang. Dah lama beli bahan2 tapi mungkin sebab batuk yang tak pulih2 lagi ni membuatkan niat tu terbantut. Lepas tu Harith belikan durian. Saya ni bukan peminat durian tegar, tapi setakat 2-3 ulas tu boleh lah saya makan. Hari ni setelah sekian lama saya mengidam nak buat akhirnya..awal2 pagi tadi siaplah Bubur Kacang Durian...

Bubur Kacang Durian

Saya buat main campak2 je.

BUBUR KACANG DURIAN

Bahan2nya:

250gm Kacang Hijau - direndam 4 jam
1 1/2 sudu besar Biji Sagu - direndam seketika
1 kotak kecil Santan M & S
1 tin Susu Cair Ideal
1 ketul gula Melaka dicairkan bersama gula pasir (gula ikut selera masing2)
2-3 helai daun pandan - disimpul
Beberapa ulas Buah Durian

Cara Membuatnya:
Rebus kacang hijau sehingga empuk. Masukkan santan, susu cair, gula dan daun pandan. Masak seketika bila hampir mendidih masukkan sagu & durian. Masak sehingga mendidih dan cukup masak.

Saya asingkan sedikit sebelum masukkan durian tadi. Buat teman yang tak suka durian dijadikan kuih atau makanan lain. Saya kurangkan sikit manisnya, kalau sesiapa nak makan manis boleh tambah gula sendiri...

Bubur Kacang Durian makan dengan Roti Canai..;)



No comments:

Post a Comment