Followers

Thursday 2 February 2012

SAYUR LOBAK MASIN BERDAGING


Siapa tahu apa itu Lobak Masin (itu apa yang family saya panggillah), atau sesetengah orang panggil sayur jeruk.

Inilah rupanyer tapi yang ni saya dah potong2. Terlupa pulak nak ambil gambar sebelum potong. Mama saya pernah masak lemak cili padi dengan daging pun sedap. Buat asam pedas/rebus punn sedap. Sebenarnya masak ni terpulang pada kita. Kalau rajin mencuba apa pun boleh.
Ok saya pulak suka masak begini tumis dan masak dengan asam jawa lagi. Sedap terasa masam masinnya. Tapi kalau nak masak sayur ni kena rendam dan basuh bersih2 sebab banyak pasir kat dalam sayur tu.Nanti tak leh makan pulak.

Sayur Lobak Masin Berdaging

Bahan2nya:
Sepokok Lobak Masin/Sayur Masin - dipotong & dicuci bersih
2 ulas Bawang Putih
200gm Daging - dihiris (ayam pun boleh,lebih sedap kalau dengan tulang2nya)
1 labu Bawang Besar - dihiris nipis 
2 inci Halia - dihiris halus
1/2 sudu kecil Serbuk Lada Putih
Air asam jawa secukupnya
Kicap Cair secukupnya
Minyak untuk menumis

Cara2nya:
Panaskan minyak. Tumis bawang putih diikuti dengan halia dan bawang besar. Bila dah naik bau masukkan daging dan kacau sebentar. Masukkan air asam jawa (boleh tambah air biasa jika mahu berkuah dan tidak terlalu masam). Bila air mula mendidih masukkan sayur, lada dan kicap cair. Masak sehingga sayur lembut. Tambah perasa (jika kurang) mengikut citarasa anda. Bolehlah dihidangkan.
Saya suka masak sayur ni biar agak pekat sikit.Biar rasa masamnya. Kicap masin jangan terlalu banyak kerana sayur ni pun dah masin. Sedapnya sayur ni bila dicampur dengan daging atau ayam ataupun udang, rasa rencah2 tu lah yang membuatkan sayur ni sedap.

No comments:

Post a Comment