Followers

Thursday 12 January 2012

Hati & Pedal Ayam Masak Kicap

Haaa...lately makanan yg simple2 je saya hidangkan. Kadang2 yang simple tu yang lebih menyelerakan. Silap2 bertambah nasi nanti..:)
Hari ni saya nak share resipi Hati & Pedal Ayam Masak Kicap. Memang favourite saya masak kicap ni terutama sekali bulan puasa. Kalau waktu sahur tu selera makan kalau ada masak kicap. Tak kiralah masak kicap apapun, ayam ke, ikan ke, hati pedal ke even telur pun jadi lahhh..
Ini resipi Harith lagi. Kalau saya yang buat memang berjela lah bahan2nya. Harith ni kadang2 buatnya simple tapi makan sedap...air tanganlah tu.Hmmm..alhamdulillah.

HATI & PEDAL AYAM MASAK KICAP

Bahan2nya:
8 ketul Hati & Pedal Ayam (4 each)-dibersihkan dan dipotong kecil. Diperap bersama
2 sudu besar Kicap Kipas Udang (Manis)
1 sudu kecil Kicap Cair
Garam secukup rasa (jika perlu)

2 inci Halia - Dihiris halus
5 batang Kacang Panjang - dipotong lebih kurang satu inci
1 labu Bawang Besar Merah - dibelah 4,cuci dan lerai2kan.
Minyak untuk menumis

Cara2nya:
Panaskan minyak. Tumis halia sehingga terbit bau & garing. Masukkan hati & pedal ayam yang telah diperap dengan kicap & garam tadi. Masak sehingga agak garing.
Bila dah cukup masak, masukkan kacang panjang & bawang besar yang telah dibelah 4 tadi. Kacau sekejap dan angkat. Bolehlah dihidangkan dengan nasi putih..


Saya suka kalau hati & pedal tu garing. Kalau korang tak suka keras sangat janganlah masak lama. Pada saya kalau garing tu kuranglah sikit rasa atau bau ayam...;) Ok...cuba tau...






No comments:

Post a Comment