Followers

Tuesday 30 April 2013

Tempahan & PEMAHAMAN BUAT YANG TAK FAHAM

Salam semua...minggu ni sepatutnya sangat busy sebab ada order dari sebuah University tersohor di Malaysia... bila order dari jabatan kerajaan @ syarikat apatah lagi dari syarikat yang besar sepatutnya mereka ni faham dengan RULES & CONDITION.

Maaflah bukan nak marah tapi rasa teraniaya dan tak puas hati dengan sikap sesetengah mereka ni. Dah lah minta order hanya 2 hari sebelum majlis (call Khamis dan eventnya Sabtu), itupun kita terima sebab fikirkan kesian TANPA ambil atau kenakan bayaran tinggi atau tambahan bayaran...siap minta diskaun lagi.

Hari yang sama juga akak email quotation dan sms untuk bagitahu. Sepatah haram pun tak ada sebarang balasan dari mereka. Dalam email akak tulis minta confirm sebelum 10am dan jika confirm deposit 50% kenalah bank in.  Esoknya (Jumaat) 12pm baru diaorang call akak dan minta masa sikit sebab bos dalam meeting, tak boleh nak sign invois. Ok lah..kita ni memang meniaga makanan tapi pengalaman kita di pejabat dah berpuluh tahun...(jangan ingat orang kerja kedai makan ni hampehhh yerrrr)
Tunggu punya tunggu sampai 3pm tak ada jawapan...akak call. 
"Oh ya kak..saya dah pas kat bahagian akaun nanti dah bank in saya bagitahu"...

Akak yang baik hati ni masih nak tolong..."tkpe lah dik nanti kalau boleh cepat ye sebelum pukul 4pm...please ya dik sebab esok dah event. Kalau tak bank in akak tak boleh consider confirm dan beli barang..for safety"... 

Kesilapan akak lakukan sekali lagi sebabkan yakin dan percaya akak keluar beli barang juga. Cuma 1/3 dari keperluannya. Bila ke tempat yang kedua untuk beli balance barang hati akak mula tak sedap sebab dah pukul 5pm tak ada sebarang reply dari pihak mereka. 

Akak call sekali lagi dan replynya : "Eh eh..akaun dept dah ambil no akaun akak tadi saya ingatkan diaorang dah masukkan. Nanti saya check..."
Yang best part yang akak tak boleh lupa dia kata, " Ala kak jangan risau lah kak dah confirm punya. Akak hantar je makanan tu esok".

WHATTT??? Kau ingat kami katerer2 kecik ni mengong ke? Sekarang pun kau lepas tangan nanti bila barang dah hantar kau boleh kata duit under acc dept so saya tak leh buat apa2..habis tu mana secure kami ni?

Tunggu sampai 5:15pm tak ada jawapan. Berkali-kali akak call diaorang cancell call akak. Dalam 5:25pm macam tu diaorang call balik dan bagitahu, 
" Sorry kak diaorang kata mesin atm tu rosak"....

Maaflah ye...akak cancellkan terus order tu ON THE SPOT. Sebab pada akak walaupun korang ni kerja di University ternama dan tertua di Malaysia ni tapi cara kerja korang sangat2 tak sistematik. Nak kata ilmu dan etika kerja korang tu 1/3 dari ilmu akak yang tak pandai ni pun TAK ADA. Sedih betul...buatkan akak terfikir..betul ke korang ni call dari university tu??? hmmmm...belajar lagi lah dik ooiiiiii jangan kerana korang orang beranggapan university korang tu lahirkan siswazah yang hampehh..

Nasiblah akak ni ada cafe sendiri. Barang yang dah dibeli tu guna pakai di cafe tapi separuh je. Separuh lagi tak boleh guna.  Takpelah bukan rezeki. 
Akak tulis ni bukan nak aibkan sesiapa tapi sebagai peringatan buat semua bakal customer dan katerer kecil macam akak ni supaya pastikan kita ada secure di pihak kita dulu agar kita tak teraniaya macam ni.

Buat semua yang nak order (untuk syarikat atau pejabat):

1. Order atleast 3 hari sebelum majlis. Kalau terdesak dan perlukan cepat atau kurang dari 3 hari boleh dibincang tapi deposit juga kena cepat. Kalau nak order untuk event yang lebih dari 1 hari, order biarlah seminggu sebelum.

2. Akak akan emailkan quotation samada setuju atau tidak TOLONGLAH REPLY. Cukuplah sekadar perkataan SUDAH TERIMA, TERIMA KASIH. Kalau setuju tulislah SETUJU / CONFIRMED. Kalau tak setuju boleh dibincang. Kalau tak jadi reply jawap TAK JADI. Jangan diam je...akak perlukan jawapan ni semua sebab kalau ada order dari orang lain untuk date yang sama akan boleh tolak atau pertimbangkan.

3. Biasanya kalau kes urgent ni akak akan tetapkan masa bila kena bank in deposit. Kalau boleh jangan lah drag masa tu sebab pihak akak pun nak prepare. Sebaik deposit masuk baru dikira CONFIRMED.

4.Bila deposit dah masuk akak akan email invoice dan balancenya akan akak collect sewaktu customer terima barang...

Senangkan...safe untuk kedua-dua pihak. 

Bagi personal order pulak biasanya based on trusted. Kalau mereka nak quotation dan invoice akak hantar. Biasanya akak tanya sebab ada yang sesetengahnya tak ada email. Alhamdulillah untuk yang order personal ni lebih senang dan tak ada masalah macam company punya.

Anyway akak bersyukur sebab walaupun teraniaya tapi masih rezeki tak putus.

*Thank untuk Ezza dari Bukit Jalil atas tempahan Nasi Tomato, Ayam Masak Merah, Dalca Sayur, Jelatah & Papadom. Suka akak bila baca sms Ezza puas hati sangat dengan masakan akak..alhamdulillah...siap masuk dalam fb lagi...

*Thanks pada Kak Shima dari Viva Mall (repeat order) Roti Jala & Kari Ayam. Thanks for your continuous support...:)

**Maaf ye..tak tahu kenapa gambar tak boleh nak upload pulak... 





2 comments:

  1. itulah jenis manusia yg jual ikan kak..omputih ckp sellfish heheheh..sabar ye kak..zila baca jadi geram..

    ReplyDelete
  2. insyaallah..akak sabar lagi ni zila..sebagai peringatan buat semua sahabat..thanks zila

    ReplyDelete