Followers

Monday 6 February 2012

Lunch - Ayam Goreng Cili


Ha....inilah lunch dengan Harith semalam. Ayam goreng cili dan sayur tumis. Simple je tapi sedap. Resipi ni mama punya. Dari kecik sampai sekarang seisi rumah suka kalau masak cili ni. Kadang2 mama buat dengan daging, potong kecik2 pun sodapp. Yang kat atas ni saya malas nak potong so saya buat je 2 ketul ayam, sorang satu dengan Harith. Punyalah banyak cili saya guna sampai terlebih2 cilinya, tak nampak ayam. Cili yang lebih jangan dibuang. Nanti boleh buat nasi goreng....x caya??? nanti tengok ye...
Ni saya bagi resipi ayam je ye...sayur tumis tu takkan tak tau nak buat kot....hehehehehe.

AYAM GORENG CILI

1 ekor Ayam - dipotong kecil. Perap dengan garam kunyit & goreng sehingga 80% masak.

Bahan untuk dikisar:
10 batang Cili Merah
5 batang Cili Padi (jika suka pedas)
2 labu Bawang Besar Merah
Jika boleh jangan kisar terlalu halus / terlalu kasar. Biar ada kasar2 sikit, halus sikit
Garam jika perlu
Perasa (jika perlu)

Cara2nya:
Panaskan minyak (gunakan minyak goreng ayam tadi. Minyak anggaran untuk menumis bahan kisar. Jika sewaktu menggoreng nampak minyak kurang boleh masukkan minyak lagi). Tumis bahan kisar sehingga cili hampir garing, masukkan ayam dan masak sehingga ayam masak & cili garing. Masukkan garam jika perlu. Angkat dan hidangkan.
*Perlu diingatkan minyak ayam dan ayam itu sendiri dah masin. Rasa dulu sebelum anda masukkan garam & perasa(jika perlu)

Jemput makan.....

Haaaa..ni pulak macam saya katakan tadi. Memang ada cili yang lebih so saya simpan dalam fridge. Esoknya saya buat nasi goreng simple je. Tak payah pening2 fikirkan sarapan...
Tak payah resipi kot..just tumis bawang putih, masukkan sosej, sayur2, cili tadi dan sedikit sos tiram. Rasa dulu sebab cili dan sos tiram dah masin...

No comments:

Post a Comment